Under opbygning.
Forord. Det hander om en kær institution der slutter hos Movia efter 36 år, 2 måneder & 1 dag.
Det er det kære 10-turskort som mange mennesker der stadig ikke vil slippe.
Sådan forholder du dig i overgang.
1. Du kan købe kortene til og med den 8/2.
2. Fra den 9/2 kan kortet ikke købes mere, men der kan dog benyttes til og med den 30/6.
3. Fra 1/7 kan kortet ikke bruges mere, men de kan dog refunderes til og med 8/2 2018. Gebyrfri. Kortlæsere på stempelautomater omkodes således på magnetbånd at kortet for altid afvises. Kun kort med hologram refunderes.
4. Fra den 9/2 2018 er kortene værdiløse og kan efter eget skøn bruges som museumsgenstande.
5. DSBs fremstillede kort kan indtil videre bruges indtil pressemeddelelse fortæller om noget andet.
Krøllede kort.
1. Kan til og med den 30/6 refunderes mod gældende gebyr hos trafikselskabet.
2. Kan fra den 1/7 2015 til og med den 8/2 2018 refunderes gebyrfri.
Yderligere udsættelse kan forekomme, men man bør ikke forvente at det Sker.
Afløseren
er rejsekortet.
Det udstedes som personlig, Flex, anonymt & erhverv.
Kan bruges over hele Sjælland, alle tog. Nordjylland & i Sønderjylland.
Kan bruges delvis i Midtjylland nu. Fra sommeren hele Jylland.
På Fyn kun i tog. Busser i udgangen af 2016 over hele Fyn.
10-turskort.
Kan købes til og med den 8/2 i Movia Hovedstaden. Forventes afsluttet af salget i Midtjylland i år. Kan købes til DSB rejser samt på Bornholm indtil videre. Fyns salg forventes stoppet i 2017. Sælges ikke mere i Movia Syd, Movia Vest, Nordjylland & i Sønderjylland.
Periodekort og andre rejsehjemler kan benyttes uanset hvad indtil videre trods rygter!
Historie.
Før 10-turskortet. Som erstatning for de gamle klippekort i 1964 indfører Københavns Sporveje[KS] poletten i 1964 & de sidste klippekort udfases i 1971 kort før sporvejsdriftens afslutning. Poletautomat i busserne skulle se let ud, det var det ikke altid. Disse automater fik oftest tæv af folk fordi biletten ikke kom ud. KS arbejdede på en løsning, som forsatte af Hovedstadsområdets Trafikselskab[HT] efter dets indførelse i 1974 af Københavns Kommuine & Frederiksberg Kommune samt dav. Københavns Amt, dav. Roskilde Amt & dav. Frederiksborg Amt, Zoner indførtes i 1975, men det var kun gyldig til busser & privatbane i første omgang. I 1977 kom der løsning på det problem. Det betød at DSB skulle med i de fælles systemer.
10-turskortet indføres. I 1978 beslutter HT at indføre det fælles system først med periodekort & resten fra 29/4 1979. Det betød at poletter ikke kunne længere udløse rabat som rabatbillet, men derimod kunne i 2 måneder bruges som delvis betaling inden de blev gjort værdiløse. Det vist sig at blive en stor succes. Hvor det breder sig til resten af landet. DSB indførte deres eget 10-turskort i 1986.
Ingen kommentarer:
Nye kommentarer er ikke tilladt.